Print Drukuj

Instrukcja jak założyć konto użytkownika w Praca.gov.pl

Praca.gov.pl umożliwia Urzędom Wojewódzkim, Wojewódzkim Urzędom Pracy i Powiatowym Urzędom Pracy świadczenie usług elektronicznych na rzecz osób bezrobotnych i poszukujących pracy, pracodawców oraz podmiotów powierzającym cudzoziemcom wykonywanie pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Użytkownicy dysponujący Profilem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym mają możliwość założenia konta w Praca.gov.pl oraz wnoszenia wniosków wraz z załącznikami w postaci elektronicznej. Na konto użytkownika w Praca.gov.pl kierowane są również informacje zwrotne, pisma w sprawie i decyzje z urzędów.
 

1. Rejestracja konta klienta Praca.gov.pl

W celu założenia konta użytkownika Praca.gov.pl wejdź na stronę https://www.praca.gov.pl i wybierz funkcję "Zaloguj się".

2. Następnie wybierz „Załóż konto"

 3. Wybór metody rejestracji konta klienta Praca.gov.pl

Zarejestrować można się za pomocą jednej z metod:
  • za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego "Załóż konto i zweryfikuj kwalifikowanym podpisem elektronicznym". Od momentu podpisania konta, użytkownik będzie mógł się zalogować i korzystać z  usług oraz zasobów oferowanych przez system Praca.gov.pl.
  • za pomocą login.gov.pl "Załóż konto i zweryfikuj przez login.gov.pl". Po uwierzytelnieniu się Profilem Zaufanym klient zostanie przekierowany do portalu praca.gov.pl, gdzie będzie kontynuował zakładanie konta zweryfikowanego.
Należy wybrać odpowiednią metodę weryfikacji i nacisnąć przycisk „Załóż konto" 

4. Logowanie się za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Aby korzystać z certyfikatu kwalifikowanego w praca.gov.pl,  certyfikat musi być wydany w kraju Unii Europejskiej. Sam certyfikat musi mieć zapisane dane identyfikacyjne osoby „PNO", kraj wydania i wartość np.: PNODE-12345678901. Informacje o tym, że certyfikat musi zawierać PNO przekazuje się wydawcy certyfikatu podczas jego zamawiania.
 
Po wybraniu opcji rejestracji za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego użytkownik proszony jest o podpisanie oświadczenia: "Proszę o przydzielenie dostępu lub rejestrację w systemie Praca.gov.pl przy użyciu certyfikatu". Treść podpisywanego oświadczenia można zobaczyć wybierając przycisk "Wyświetl treść podpisywanego oświadczenia". Poniżej umieszczono podgląd oświadczenia.
 
W oknie Rejestracja certyfikatem kwalifikowanym należy nacisnąć przycisk "Podpisz oświadczenie". Uruchomi to aplikację do składania podpisu elektronicznego:



Po kliknięciu "Podpisz" uruchomi się wewnętrzny moduł podpisu elektronicznego z prośbą o podanie kodu PIN.



Po poprawnym podpisaniu następuje automatyczne uruchomienie formularza rejestracji nowego konta zweryfikowanego. Dane osobowe, które zostały na formularzu zasilone danymi z certyfikatu, są wyszarzone (nieedytowalne).






W sekcji dotyczącej danych kontaktowych należy podać adres e-mail oraz telefon (opcjonalnie). W sekcji Dane konta należy uzupełnić pola: login oraz ustawić hasło, a w sekcji Inne informacje wskazać rolę w jakiej konto będzie używane. Można zaznaczyć więcej niż jedną rolę. Przed naciśnięciem przycisku "Zatwierdź" należy przeczytać Regulamin korzystania z www.praca.gov.pl i potwierdzić jego akceptację.
 
Przycisk "Zatwierdź" uruchamia proces rejestracji i weryfikacji konta. Od tego momentu można się już zalogować i korzystać z usług oraz zasobów oferowanych przez system Praca.gov.pl.

UWAGA:
Jeżeli dla podanego numeru PESEL istnieje już założone konto w systemie i ma ono status "Aktywne" pojawi się błąd rejestracji konta:

5. Logowanie się do Profilu Zaufanego

Zostaniesz przekierowany na stronę https://login.gov.pl, gdzie należy zalogować się korzystając z danych autoryzacyjnych (tj. login i hasło) posiadanego konta Profilu Zaufanego. 
 
Po wybraniu opcji rejestracji za pomocą login.gov.pl, następuje automatyczne przejście do okna portalu login.gov.pl.


W przypadku wybrania „Profil zaufany" uruchomione zostanie okno jak poniżej z możliwością logowania za pomocą loginu i hasła lub bankowości elektronicznej czy też certyfikatu kwalifikowanego.



Po uwierzytelnieniu się klient zostanie przekierowany do systemu Praca.gov.pl, gdzie następuje automatyczne uruchomienie formularza rejestracji nowego konta zweryfikowanego. Dane osobowe, które zostały na formularzu zasilone danymi z login.gov.pl, są wyszarzone (nieedytowalne).
W sekcji Dane kontaktowe należy podać adres e-mail oraz telefon (opcjonalnie).
W sekcji Dane konta należy uzupełnić pola: login oraz ustawić hasło, a w sekcji Inne informacje wskazać rolę w jakiej konto będzie używane. Można zaznaczyć więcej niż jedną rolę.

Przed naciśnięciem przycisku "Zatwierdź" należy przeczytać Regulamin korzystania z Praca.gov.pl i potwierdzić jego akceptację.
Przycisk "Zatwierdź" uruchamia proces rejestracji i weryfikacji konta.
Po założeniu konta przez login.gov.pl zostanie wyświetlony komunikat potwierdzający poprawne zarejestrowanie konta. Od tego momentu można się już zalogować i korzystać z usług oraz zasobów oferowanych przez system Praca.gov.pl.






UWAGA:
Jeżeli dla podanego numeru PESEL istnieje już założone konto w systemie i ma ono status "Aktywne" pojawi się błąd rejestracji konta:

Załączniki

Instrukcja jak założyć konto w Praca_gov_pl_v2
Instrukcja jak założyć konto w Praca_gov_pl_v2.pdf 1131 KB
Informacje o publikacji dokumentu


Print Drukuj

Instrukcja jak założyć Profil Zaufany

  1. Profil Zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują osobę w usługach elektronicznych udostępnianych przez urzędy. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil Zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt – poza jego właścicielem – nie mógł go użyć.
  2. Za pomocą Profilu Zaufanego można skutecznie potwierdzić swoją tożsamość w systemach teleinformatycznych administracji publicznej. Oprócz tego podpisem potwierdzonym Profilem Zaufanym można opatrzyć wnioski wraz z załącznikami wnoszone w postaci elektronicznej np. poprzez Praca.gov.pl do urzędów pracy oraz urzędów wojewódzkich.
  3. Profil Zaufany zakładany jest nieodpłatnie.
  4. Profil Zaufany jest ważny przez 3 lata. Przed upływem jego terminu ważności można samodzielnie przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata.
  5. Profil Zaufany możemy założyć samodzielnie, bez wychodzenia z domu, za pomocą np. internetowego konta bankowego, konta w systemie Envelo Poczty Polskiej, dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
  6. Profil Zaufany możemy również założyć przez Internet i potwierdzić go w trakcie wizyty w Punkcie Potwierdzającym, których wykaz znajduje się na stronie https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList.
  7. Aby samodzielnie założyć Profil Zaufany za pomocą internetowego konta bankowego wchodzimy na stronę https://pz.gov.pl/pz/ i wybieramy funkcję Zarejestruj się.
pz1
  1. Wybieramy sposób uzyskania Profilu Zaufanego - Banki i inni dostawcy.
pz2
  1. Wskazujemy swojego dostawcę tożsamości np. bank, w którym posiadamy konto internetowe.
pz3
  1. Dalsze kroki uzależnione są od funkcjonalności danego internetowego konta bankowego. Przykładowo wybierając mBANK, po prawnym logowaniu, należy: przejść do zakładki E-urząd, wybrać Zarejestruj Profil Zaufany, sprawdzić poprawność danych, zanotować identyfikator Profilu Zaufanego, zaakceptować i zatwierdzić rejestrację.
  2. Poprawność rejestracji Profilu Zaufanego sprawdzamy wchodząc ponownie na stronę https://pz.gov.pl/pz/ i wybierając Zaloguj się.
  3. Więcej informacji dotyczących zakładania Profilu Zaufanego można znaleźć na stronach: Załóż Profil Zaufany i Profil Zaufany.

Załączniki

Instrukcja jak założyć Profil Zaufany
Instrukcja jak założyć Profil Zaufany.pdf 385 KB
Informacje o publikacji dokumentu


Print Drukuj

Instrukcja elektronicznej rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy

Poniżej przedstawiono podstawowe etapy procesu rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy. Szczegóły procesu uzależnione są od aktualnej sytuacji osoby na rynku pracy – jej wykształcenia, doświadczenia zawodowego, posiadanych uprawnień i umiejętności a także oczekiwań wobec szukanej pracy.

Dla pełnej rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego
  1. W Praca.gov.pl przechodzimy do grupy usług „Usługi elektroniczne". 
  1. Wskazujemy właściwą usługę - „Zgłoszenie do rejestracji, jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)".
  1. Przed rozpoczęciem rejestracji można zapoznać się Pomocą systemu, które opisuje proces rejestracji w sposób elektroniczny.
  1. Wprowadzamy Powiatowy Urząd Pracy, do którego będziemy kierować wniosek. Aby przejść do dalszej części wniosku naciskamy przycisk „Dalej".
  1. Pierwszym krokiem rejestracji jest uzupełnienie ankiety, która pomoże w ustaleniu naszego statusu na rynku pracy. Odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie oraz w dalszej części wniosku muszą być zgodne z prawdą i odpowiadać naszej aktualnej sytuacji na rynku pracy, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
  1. Po uzupełnieniu ankiety przepisujemy kod z obrazka i przechodzimy na kolejną zakładkę formularza wybierając przycisk „Ustal status osoby na rynku pracy"
  1. Następnie potwierdzamy, że decydujemy się na przejście do zaproponowanej ścieżki rejestracji lub wskazujemy inną.
  1. W dalszej kolejności wybieramy metodę rejestracji. W sytuacji, gdy posiadamy Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny powinniśmy wybrać „Rejestrację w powiatowym urzędzie pracy", gdyż umożliwia nam ona dokonanie rejestracji w sposób w pełni elektroniczny, bez konieczności wizyty w urzędzie pracy. W przeciwnym wypadku możemy wybrać „Zgłoszenie do rejestracji w powiatowym urzędzie pracy", które wiąże się jednak z koniecznością wizyty w urzędzie w celu dostarczenia załączników i dokonania rejestracji.
  1. Następnie zapoznajemy się z wykazem dokumentów, które są potrzebne dla dokonania rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy. Skanujemy wymagane dokumenty lub robimy ich zdjęcia telefonem komórkowym, zwracając uwagę, aby wielkość pojedynczego pliku nie była większa niż 4 MB, a wszystkich – 24 MB. Mniejsze pliki można uzyskać wybierając niższą rozdzielność skanowania lub gorszą jakość zdjęć w telefonie. Zalecane jest przygotowanie wszystkich dokumentów na początku procesu rejestracji.
  1. Przycisk "Pokaż wykaz dokumentów" zawiera listę dokumentów jakie należy przygotować w formie elektronicznej bądź papierowej w przypadku prerejestracji.
    W zależności od wybranej uprzednio ścieżki, informacja o wymaganych dokumentach może różnić się.
    Każdy urząd może mieć zdefiniowaną własną listę dokumentów.
  1. Wprowadzamy swoje dane identyfikacyjne i dołączamy wymagane załączniki.

  1. Wskazujemy dane rachunku bankowego, Urząd Skarbowy i Narodowy Fundusz Zdrowia, do których urząd pracy będzie kierował zgłoszenia związane z naszym opodatkowaniem i ubezpieczeniem.
  1. W kolejnych krokach uzupełniamy informacje dotyczące posiadanego: wykształcenia, zawodów, znajomości języków obcych, uprawnień i umiejętności, dotychczasowego przebiegu zatrudnienia, itp. zgodnie z kolejnymi krokami formularza rejestracji.

  1. Możemy wprowadzić również dane członków rodziny, których chcielibyśmy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego.

  1. Następnie, o ile nas to dotyczy, wprowadzamy informacje dotyczące nieruchomości rolnej lub działalności rolniczej.
  1. Możemy zweryfikować kompletność, poprawność i wielkość dołączonych załączników oraz uzupełnić brakujące.
  1. Wybieramy sposób, w jaki urząd pracy przekaże dokumenty zwrotne w ramach danego wniosku. W sytuacji, gdy zaznaczymy „konto w Praca.gov.pl", otrzymamy decyzję o nadaniu statusu osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy i ewentualnym prawie do zasiłku w sposób elektroniczny. Jeżeli wskażemy „kontakt listowny" decyzja zostanie przesłana listownie.  
Ważne – wymiana danych w sposób elektroniczny poprzez konto w Praca.gov.pl usprawnia proces wydawania decyzji przez urząd pracy i jest to zalecana forma obsługi wniosków o dokonanie rejestracji.

  1. Wprowadzamy dane kontaktowe: telefon i/ lub e-mail, które umożliwią pracownikowi urzędu skontaktowanie się w celu wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości związanych z wnioskiem.
  1. Następnie zapoznajemy się i akceptujemy warunki zachowania statusu osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy.
  1. Możemy dokonać podglądu wypełnionego wniosku o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy.
  1. Jeżeli wprowadzone we wniosku dane są poprawne akceptujemy oświadczenie bezrobotnego oraz oświadczenie o zgodności ze stanem faktycznym.


  1. Wybieramy rodzaj podpisu elektronicznego, którym opatrzymy wniosek wraz z załącznikami – Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny.
  1. W przypadku wybrania Profilu Zaufanego, akceptujemy informację o przekierowaniu nas do platformy zewnętrznej, wprowadzamy login i hasło bezpośrednio w Profilu Zaufanym lub uwierzytelniamy się poprzez innego dostawcę tożsamości - bank lub operatora pocztowego, podpisujemy wniosek i wysyłamy do właściwego urzędu pracy.
  1. Ekran Podsumowanie zawiera potwierdzenie, że wniosek o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy został wysłany do urzędu pracy. Naciskając przycisk Zakończ – kończymy proces rejestracji.

  1. Jeżeli chcemy upewnić się, że wniosek został przesłany do urzędy pracy możemy zalogować się do konta klienta w Praca.gov.pl.  Logujemy się np. przez login.gov.pl (Profilem Zaufanym).

  1. Po poprawnym zalogowaniu na zakładce Sprawy możemy dokonać podglądu przesłanego wniosku (KRB).
  1. Możemy zapoznać się również z Urzędowym Potwierdzeniem Przedłożenia (UPP), który stanowi potwierdzenie dostarczenia wniosku elektronicznego do urzędu pracy.



UWAGA:
  1. Rejestracja elektroniczna jest obsługiwana przez pracownika urzędu w możliwie najszybszym terminie nie później niż 30 dni.
  2. Przesłanie wniosku elektronicznego nie jest równoznaczne z uzyskaniem statusu osoby bezrobotnej. Zgłoszony wniosek o rejestrację zostanie zweryfikowany przez pracownika urzędu, który ustali czy zostały spełnione warunki do jego przyznania.
  3. W przypadku decyzji pozytywnej, nadanie statusu osoby bezrobotnej i objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym następuje z dniem wysłania wniosku elektronicznego wraz z załącznikami, opatrzonego Profilem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym, niezależnie od tego w którym dniu otrzymają Państwo odpowiedź z urzędu.
  4. W przypadku zaznaczenia „kontakt przez praca.gov.pl" - decyzja o przyznaniu statusu i wszelkie dokumenty z urzędu będą przekazywane do Państwa w sposób elektroniczny. Należy logować się na konto użytkownika w Praca.gov.pl i zapoznać się z korespondencją z urzędu.
  5. W przypadku wybrania „kontakt listowny" - dokumenty zostaną wysłane pocztą na wskazany w formularzu elektronicznym adres korespondencyjny.
  6. Przekazanie numeru telefonu i/lub e-mail usprawni kontakt pracownika urzędu z Państwem w przypadku ewentualnych wątpliwości dotyczących przekazanych danych

Załączniki

Instrukcja elektronicznej rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy
Instrukcja elektronicznej rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy.pdf 1945 KB
Informacje o publikacji dokumentu