Asset Publisher

Niskooprocentowana pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców (art.15zzd) - zakończony nabór


Uwaga! 10 czerwca 2021 r. zakończony został nabór wniosków w ramach tej formy wsparcia.

Uwaga!
Usługa realizowana jest wyłącznie przez Powiatowe Urzędy Pracy.

Kto może otrzymać pożyczkę z Funduszu Pracy?

Z pożyczki mogą skorzystać mikroprzedsiębiorcy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tj. przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
  1. zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
  2. osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro),
którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 r. w celu pokrycia bieżących kosztów prowadzenia tej działalności.
O pożyczkę mogą ubiegać się także mikroprzedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają i nigdy nie zatrudniali pracowników.

Kto udziela pożyczki i na jakich zasadach?

Starosta (tj. starosta powiatu lub prezydent miasta na prawach powiatu, sprawujący zwierzchnictwo nad powiatowym urzędem pracy lub dyrektor odpowiedniego urzędu pracy działający z upoważnienia starosty lub prezydenta miasta) może, na podstawie umowy, udzielić ze środków Funduszu Pracy jednorazowo pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 r.
Starosta uprawniony jest do dochodzenia roszczeń z tytułu niespłaconych pożyczek.

Jaka jest maksymalna kwota pożyczki i jakie jest jej oprocentowanie?

Pożyczka jest udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości 5 tys. zł, zaś jej oprocentowanie jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski.

Ile wynosi okres spłaty pożyczki?

Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.

Czy można przedłużyć okres spłaty pożyczki?

Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć okres spłaty pożyczki, ponad przewidziane 12 miesięcy, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.

Czy pożyczka może być umorzona?

Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Umorzenie pożyczki nastąpi z urzędu, bez konieczności składania wniosku o umorzenie. Spełnienie warunku umorzenia sprawdzi urząd pracy.

Czy wsparcie - niskooprocentowana pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców - stanowi pomoc publiczną?

Wsparcie polegające na udzieleniu niskooprocentowanej pożyczki z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców (wartość pożyczki bez odsetek) stanowi pomoc publiczną, mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Sekcji 3.1 Komunikatu Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str. 1). Numer programu pomocowego dla tej formy wsparcia to SA.56922(2020/N).
Do wniosku o udzielenie pożyczki Wnioskodawca dołącza wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców
  • Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Art. 15zzd

Załączniki


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Komunikat dla osób, które złożyły lub będą składać wniosek o pożyczkę.


DODATKOWY ZAŁĄCZNIK DO WNIOSKU.

Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa do wniosku o udzielenie pożyczki należy dołączyć formularz  informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.

Obowiązek ten dotyczy również mikroprzedsiębiorców, którzy złożyli już wniosek bez wskazanego załącznika, także tych mikroprzedsiębiorców, którzy otrzymali już środki.

Jeżeli nie złożyłeś jeszcze wniosku pamiętaj o dodaniu obowiązujących załączników:
 - umowy pożyczki na pokrycie bieżących kosztów wraz z załącznikami,
 - uzupełnionego formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 (Załącznik nr 1 do wniosku o pożyczkę)
- ewentualnego pełnomocnictwa.

Jeżeli złożyłeś już wniosek złóż jak najszybciej uzupełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.

Jeżeli wniosek złożyłeś w formie papierowej, uzupełniony formularz złóż  w skrzynce ustawionej przy wejściu do budynku, w zamkniętej kopercie z dopiskiem (uzupełnienie wniosku o pożyczkę) lub prześlij go listownie.

Jeżeli wniosek złożyłeś elektronicznie - prześlij za pośrednictwem praca.gov.pl pismo podpisane profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym, do którego załączysz wypełniony formularz.
 
1. Po wejściu na stronę praca.gov.pl, kliknij na ikonę „Wnioski o usługi i świadczenia urzędu"



2. Następnie kliknąć w ikonę „Pismo do urzędu (PSZ-PU)"



3. Jako adresata wniosku (na dole strony) wpisz lub wybierz z listy rozwijanej „Powiatowy Urząd Pracy w Olkuszu".  Przejdź do edycji wniosku, klikając w prawym dolnym roku „przejdź do edycji wniosku".

4. Wypełnij formularz wprowadzając swoje dane (uzupełnij wszystkie pola zaznaczone czerwoną gwiazdką). W części trzeciej formularza „DANE SPRAWY": 
  • jako rodzaj pisma wskaż: UZUPEŁNIENIE WNIOSKU O POŻYCZKĘ,
  • opis sprawy: w załączeniu przedkładam dokumenty do uzupełnienia wniosku o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorcy.
5. Na następnej stronie musisz załączyć uzupełniony formularz  informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 (Załącznik nr 1 do wniosku o pożyczkę) .

6. Następnie zaloguj się, podpisz wniosek profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym i wyślij do Urzędu. 
 
 

Pożyczka - AKTUALNE INFORMACJE DLA MIKROPRZEDSIĘBIORCÓW

Na podstawie art. 15 zzd ust.2 ustawy z dnia 31 marca 2020r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, Powiatowy Urząd Pracy w Olkuszu ogłasza nabór wniosków o udzielenie pożyczki dla mikroprzedsiębiorców, zatrudniających co najmniej jednego pracownika.
 
W związku z wejściem w dniu 16 kwietnia 2020r. ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 Powiatowy Urząd Pracy w Olkuszu informuje, iż wnioski o udzielenie pożyczki mogą składać również przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników.

Wnioski można składać drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy praca.gov.pl, w formie tradycyjnej za pośrednictwem poczty a także w skrzynce umieszczonej przy wejściu do budynku na poziomie górnym.

Wnioski i umowy są integralną częścią (powinny być składane jednocześnie)!


W przypadku składania wniosku poprzez praca.gov.pl
W przypadku składania wniosku w formie elektronicznej poprzez formularz na portalu praca.gov.pl umowa jest już domyślnie załączona jako plik pdf (nie wymaga skanowania, wypełniania, ani podpisywania odręcznie) - dołączając do wniosku umowę jako plik pdf wnioskodawca akceptuje jej treść. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 (Załącznik nr 1 do wniosku o pożyczkę) uzupełnia się wraz z wnioskiem. W przypadku działania przez pełnomocnika załączyć należy stosowne pełnomocnictwo).

W przypadku składania dokumentów formą tradycyjną wymagany jest kompletnie wypełniony wniosek podpisany przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wnioskodawcy (w przypadku działania przez pełnomocnika, stosowne pełnomocnictwo), dwa egzemplarze umowy pożyczki na pokrycie bieżących kosztów podpisane przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wnioskodawcy oraz formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 (Załącznik nr 1 do wniosku o pożyczkę) podpisany przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wnioskodawcy.


Więcej informacji i dokumenty do pobrania.

Ustawa z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. poz. 875) wprowadziła zmianę w zasadach udzielania pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Zmianie uległa data, przed którą mikroprzedsiębiorca ubiegający się o pożyczkę powinien prowadzić działalność gospodarczą, z 1 marca 2020 r. na 1 kwietnia 2020 r.

Aby nie uległa pogorszeniu sytuacja przedsiębiorców, którzy prowadzili działalność przed 1 marca br., ale zawiesili ją w marcu z powodu pandemii (i mogli ubiegać się o pożyczkę na uprzednich zasadach, ale nie zdążyli jeszcze złożyć wniosku), przyjęte zostało następujące rozwiązanie w zasadach przyznawania pożyczki: działalność gospodarcza nie mogła być zawieszona przynajmniej w jednym z wymienionych dni: 29 lutego 2020 r. lub 31 marca 2020 r.

Menu Display