Опубліковувач

Niskooprocentowana pożyczka z Funduszu Pracy dla organizacji pozarządowych (art.15zzda) - zakończony nabór


Uwaga! 10 czerwca 2021 r. zakończony został nabór wniosków w ramach tej formy wsparcia.

Uwaga!
Usługa realizowana jest wyłącznie przez Powiatowe Urzędy Pracy.

Kto może otrzymać pożyczkę z Funduszu Pracy?

Z pożyczki mogą skorzystać organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej: organizacje pozarządowe), które prowadziły działalność przed dniem 1 kwietnia 2020 r. w celu pokrycia bieżących kosztów prowadzenia tej działalności gospodarczej lub statutowej.

Kto udziela pożyczki i na jakich zasadach?

Starosta (tj. starosta powiatu lub prezydent miasta na prawach powiatu, sprawujący zwierzchnictwo nad powiatowym urzędem pracy lub dyrektor odpowiedniego urzędu pracy działający z upoważnienia starosty lub prezydenta miasta) może, na podstawie umowy, udzielić ze środków Funduszu Pracy jednorazowo pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub statutowej organizacji pozarządowej, która prowadziła działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 r. Starosta uprawniony jest do dochodzenia roszczeń z tytułu niespłaconych pożyczek.

Jaka jest maksymalna kwota pożyczki i jakie jest jej oprocentowanie?

Pożyczka jest udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości 5 tys. zł, zaś jej oprocentowanie jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski.

Ile wynosi okres spłaty pożyczki?

Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.

Czy można przedłużyć okres spłaty pożyczki?

Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć okres spłaty pożyczki, ponad przewidziane 12 miesięcy, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.

Czy pożyczka może być umorzona?

Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że organizacja pozarządowa będzie prowadziła działalność gospodarczą lub statutową przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Umorzenie pożyczki nastąpi z urzędu, bez konieczności składania wniosku o umorzenie. Spełnienie warunku umorzenia sprawdzi urząd pracy.

Czy wsparcie - niskooprocentowana pożyczka z Funduszu Pracy dla organizacji pozarządowej oraz podmiotu o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - stanowi pomoc publiczną?

Wsparcie polegające na udzieleniu niskooprocentowanej pożyczki z Funduszu Pracy dla organizacji pozarządowej (wartość pożyczki bez odsetek) stanowi pomoc publiczną, mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Sekcji 3.1 Komunikatu Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str. 1). Numer programu pomocowego dla tej formy wsparcia to SA.61173(2021/N).
Do wniosku o udzielenie pożyczki Wnioskodawca dołącza wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19. 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
  • Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Art. 15zzda.

Załączniki


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Nabór wniosków o pożyczki dla organizacji pozarządowych

Powiatowy Urząd Pracy w Olkuszu ogłasza nabór wniosków o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub statutowej organizacji pozarządowej lub podmiotowi, o którym mowa w art. 3 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które przed dniem 1 kwietnia 2020r. lub 1 marca 2020r. prowadziły działalność gospodarczą lub statutową.
 
Nabór wniosków prowadzony będzie od dnia 30.06.2020r.

Do wniosku należy obowiązkowa załączyć:
  1. Umowę pożyczki,
  2. Formularz pomocy publicznej,
 
Wniosek wraz z załącznikami należy składać w formie elektronicznej poprzez formularz dostępny na stronie https://www.praca.gov.pl 

Dopuszcza się złożenie wniosku wraz z wymaganymi załącznikami w formie elektronicznej za pośrednictwem ePUAP lub w formie pisemnej np. składając dokumenty w zaadresowanej na Powiatowy Urząd Pracy w Olkuszu kopercie do skrzynki znajdującej w holu budynku Urzędu Pracy w Olkuszu (do wniosku należy dołączyć dwa egzemplarze umowy podpisanej jednostronnie przez wnioskodawcę) .
 
WAŻNE!
  1. Wniosek o pożyczkę organizacja składa do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę.
  2. Pożyczka jest udzielana do wysokości 5.000 zł, jednak nie może przekroczyć 10 % przychodów w poprzednim roku bilansowym.
  3. Przychód organizacji w poprzednim roku bilansowym nie może przekroczyć 100.000 zł.
  4. Przed wypełnieniem i złożeniem wniosku należy zapoznać się z „Zasadami ubiegania się o środki Funduszu Pracy na uzyskanie pożyczki dla organizacji pozarządowych".
 

Menu Display