Aktualności

Zmiany na rynku pracy od 1 czerwca 2025 roku

Od 1 czerwca 2025 roku wchodzą w życie dwie nowe ustawy, które wprowadzają szeroko zakrojone zmiany w organizacji rynku pracy w Polsce. Reforma ma na celu unowocześnienie systemu zatrudnienia, uproszczenie procedur oraz lepsze dostosowanie usług urzędów pracy do oczekiwań pracowników, pracodawców i osób poszukujących zatrudnienia.

Nowe akty prawne

Zmiany wprowadzają dwa kluczowe dokumenty:

  • Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. 2025 poz. 620)
  • Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP (Dz.U. 2025 poz. 621)

Najważniejsze zmiany dla bezrobotnych

Nowa ustawa, została przygotowana z myślą o tym, żeby lepiej odpowiadać na potrzeby dzisiejszego rynku – zarówno tych, którzy szukają pracy, jak i pracodawców.                             Reforma modyfikuje funkcjonowanie urzędów pracy i poszerza zakres dostępnego wsparcia. Oto kluczowe nowości:

  • Rejestracja według miejsca zamieszkania – a nie jak dotychczas według  miejsca zameldowania.
  • Brak ograniczeń wiekowych – dostęp do form aktywizacji dla wszystkich grup wiekowych.
  • Nowe zasady wypłaty zasiłku – uproszczony system naliczania i wyższa dostępność.
  • Możliwość rejestracji dla rolników .
  • Wsparcie dla rodzin  i opiekunów – ułatwienia dla rodzin wielodzietnych i opiekunów osób niepełnosprawnych.
  • Cyfryzacja usług – indywidualne konto online dla każdego użytkownika.
  • Większy dostęp do Krajowego Funduszu Szkoleniowego – nowe możliwości podnoszenia kwalifikacji.
  • Wprowadzenie nowych instrumentów wsparcia oraz tzw. Pakietu aktywizacyjnego.
  • Nowe instrumenty dla  seniorów - wprowadzono narzędzia pozwalające na aktywizowanie osób starszych aby zwiększyć ich udział w rynku pracy.
  • Wprowadzenie bazy ofert pracy („ePraca”) oraz bazy CV osób bezrobotnych, poszukujących pracy i niezarejestrowanych („Baza CV”), a także automatyczne dopasowywanie ofert z życiorysami zawodowymi.
  • Szerszy dostęp do  Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Z dniem 1 czerwca 2025 r. wchodzi w życie Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 r., poz. 621) określająca warunki powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce.

Celem tych zmian jest m.in: ograniczenie nadużyć, zwiększenie przejrzystości i bezpieczeństwa na rynku pracy oraz usprawnienie procedur administracyjnych i zmniejszenie zaległości w urzędach zajmujących się sprawami cudzoziemców.

Od 1 czerwca 2025 roku wszelkie dokumenty związane z zatrudnieniem cudzoziemców, w tym oświadczenia oraz wnioski o wydanie zezwolenia na pracę sezonową, muszą być składane wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu praca.gov.pl. Wnioski dostarczone w wersji papierowej nie będą rozpatrywane.

Gdzie znaleźć więcej informacji?

Pełne treści ustaw dostępne są w Dzienniku Ustaw:

Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia – Dz.U. 2025 poz. 620
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP – Dz.U. 2025 poz. 621

Powiatowy Urząd Pracy w Olkuszu przygotowuje się do wdrożenia nowych przepisów, w związku z tym wszelkie informacje dotyczące zmian w obsłudze klientów oraz dostępnych form wsparcia dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców będą aktualizowane i publikowane na naszej stronie internetowej: www.olkusz.praca.gov.pl.

Dodatkowo informujemy, że umowy o finansowe wsparcie zawarte przed 1 czerwca 2025 r. z pracodawcami, osobami bezrobotnymi oraz poszukującymi pracy, pozostają w mocy i będą realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2025, poz. 214).

Informacje o publikacji dokumentu