Od 1 czerwca 2025 roku wchodzą w życie dwie nowe ustawy, które wprowadzają szeroko zakrojone zmiany w organizacji rynku pracy w Polsce. Reforma ma na celu unowocześnienie systemu zatrudnienia, uproszczenie procedur oraz lepsze dostosowanie usług urzędów pracy do oczekiwań pracowników, pracodawców i osób poszukujących zatrudnienia.
Nowe akty prawne
Zmiany wprowadzają dwa kluczowe dokumenty:
- Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. 2025 poz. 620)
- Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP (Dz.U. 2025 poz. 621)
Najważniejsze zmiany dla bezrobotnych
Nowa ustawa, została przygotowana z myślą o tym, żeby lepiej odpowiadać na potrzeby dzisiejszego rynku – zarówno tych, którzy szukają pracy, jak i pracodawców. Reforma modyfikuje funkcjonowanie urzędów pracy i poszerza zakres dostępnego wsparcia. Oto kluczowe nowości:
- Rejestracja według miejsca zamieszkania – a nie jak dotychczas według miejsca zameldowania.
- Brak ograniczeń wiekowych – dostęp do form aktywizacji dla wszystkich grup wiekowych.
- Nowe zasady wypłaty zasiłku – uproszczony system naliczania i wyższa dostępność.
- Możliwość rejestracji dla rolników .
- Wsparcie dla rodzin i opiekunów – ułatwienia dla rodzin wielodzietnych i opiekunów osób niepełnosprawnych.
- Cyfryzacja usług – indywidualne konto online dla każdego użytkownika.
- Większy dostęp do Krajowego Funduszu Szkoleniowego – nowe możliwości podnoszenia kwalifikacji.
- Wprowadzenie nowych instrumentów wsparcia oraz tzw. Pakietu aktywizacyjnego.
- Nowe instrumenty dla seniorów - wprowadzono narzędzia pozwalające na aktywizowanie osób starszych aby zwiększyć ich udział w rynku pracy.
- Wprowadzenie bazy ofert pracy („ePraca”) oraz bazy CV osób bezrobotnych, poszukujących pracy i niezarejestrowanych („Baza CV”), a także automatyczne dopasowywanie ofert z życiorysami zawodowymi.
- Szerszy dostęp do Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców
Z dniem 1 czerwca 2025 r. wchodzi w życie Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 r., poz. 621) określająca warunki powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce.
Celem tych zmian jest m.in: ograniczenie nadużyć, zwiększenie przejrzystości i bezpieczeństwa na rynku pracy oraz usprawnienie procedur administracyjnych i zmniejszenie zaległości w urzędach zajmujących się sprawami cudzoziemców.
Od 1 czerwca 2025 roku wszelkie dokumenty związane z zatrudnieniem cudzoziemców, w tym oświadczenia oraz wnioski o wydanie zezwolenia na pracę sezonową, muszą być składane wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu praca.gov.pl. Wnioski dostarczone w wersji papierowej nie będą rozpatrywane.
Gdzie znaleźć więcej informacji?
Pełne treści ustaw dostępne są w Dzienniku Ustaw:
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia – Dz.U. 2025 poz. 620
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP – Dz.U. 2025 poz. 621
Powiatowy Urząd Pracy w Olkuszu przygotowuje się do wdrożenia nowych przepisów, w związku z tym wszelkie informacje dotyczące zmian w obsłudze klientów oraz dostępnych form wsparcia dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców będą aktualizowane i publikowane na naszej stronie internetowej: www.olkusz.praca.gov.pl.
Dodatkowo informujemy, że umowy o finansowe wsparcie zawarte przed 1 czerwca 2025 r. z pracodawcami, osobami bezrobotnymi oraz poszukującymi pracy, pozostają w mocy i będą realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2025, poz. 214).